سرطان در حیوانات خانگی

سرطان در حیوانات خانگی

سرطان اغلب منجر به تشکیل توده‌ای غیرعادی از بافت (تومور) بدون هدف می‌شود، هرچند که انواعی از سرطان وجود دارند که تومور ایجاد نمی‌کنند. سلول‌های سرطانی سریع‌تر از سلول‌های طبیعی رشد می‌کنند، هماهنگی ندارند و اغلب اگر درمان نشوند، به رشد خود ادامه می‌دهند.

چه عواملی باعث سرطان می ‌شوند؟

سرطان نتیجه آسیب ژنتیکی به سلول‌ها است. سلول‌ها دارای ژن‌هایی (DNA) هستند که به آن‌ها می‌گویند چه زمانی رشد کنند، تقسیم شوند، کار کنند و بمیرند. سلول‌های طبیعی از یک فرآیند منظم پیروی می‌کنند و وقتی که پیر می‌شوند و می‌میرند، جایگزین می‌شوند. این فرآیند می‌تواند توسط عواملی مثل تابش، مواد شیمیایی، هورمون‌ها یا عفونت‌ها که باعث غیرعادی شدن سلول‌ها می‌شوند، مختل شود. سرطان زمانی توسعه می‌یابد که سلول‌های غیرعادی، پیر یا آسیب‌دیده زنده بمانند و تکثیر یابند در حالی که باید می‌مردند و با سلول‌های طبیعی جایگزین می‌شدند. اگر سلول‌های غیرعادی بدون توقف تقسیم شوند و تکثیر یابند، می‌توانند تومورها را تشکیل دهند. سرطان‌ها می‌توانند سلول‌هایی را آزاد کنند که در خون به طور آزادانه در سراسر بدن گردش می‌کنند.

درمان

جراحی ممکن است به دلیل محل نامناسب قرارگیری این تومورها دشوار باشد و جراحی به تنهایی اغلب منجر به عود بیماری می‌شود. شیمی‌درمانی برای درمان تی‌وی‌تی، بسیار مؤثر است. رایج‌ترین داروهای شیمی‌درمانی مورد استفاده برای درمان تی‌وی‌تی، وینکریستین، وینبلاستین و دوکسورابیسین هستند. اگر شیمی‌درمانی به تنهایی مؤثر نباشد، ممکن است پرتودرمانی مورد نیاز باشد.