جراحی عقیم سازی سگ و گربه

جراحی عقیم سازی سگ و گربه

جراحی عقیم سازی سگ و گربه رایج ترین جراحی دامپزشکی در سراسر جهان است. جالب است بدانید در حدود ۸۰% سگ های تحت سرپرستی در آمریکا، عمل جراحی عقیم سازی بر روی آنها انجام شده و سرپرستانی که سگشان عقیم نشده اند به عنوان افراد غیر مسئولیت پذیر شناخته می شوند!

بطور کلی جراحی عقیم سازی سگ و گربه چیست و چه روش های جایگزینی وجود دارد؟

جراحی عقیم سازی سگ و گربه یک جراحی انتخابی در حیوان سالم و با هدف حذف کامل ساختار های تولید مثلی و هورمون های مترشحه از آن ها که اثرات خود را بر سایر دستگاه ها می گذراند انجام می شود. برای جنس ماده دو روش جراحی عقیم سازی وجود دارد، روش Ovariohysterectomy و روش دیگر، Ovariectomy می باشد. در روش اول که به آن به اختصار OHE می گویند، تخمدان ها، شاخ های رحم و بدنه رحم از بدن خارج می شود. این روش رایج ترین شیوه جراحی عقیم سازی است که بدنبال آن ریسک کلیه بیماری های دستگاه تناسلی ماده بشدت کاهش می یابد، اما در روش Ovariectomy فقط تخمدان ها حذف می شوند و سایر بخش ها باقی می مانند. این روش در برخی کشور ها اروپایی رایج است و در صورتی که در زمان و با شرایط مناسب انجام شود تفاوتی با روش OHE از نظر پیشگیری از برخی بیماری ها ندارد. 

 

جراحی عقیم سازی جنس نر (Orchiectomy) یا اصطلاح رایج تر ( Castration ) نام دارد. در طی این جراحی بیضه ها همراه با اپیدیدیم برداشته می شود و باعث حذف تولید و ترشح هورمون جنسی تستسترون و حذف تولید اسپرم می شود و در نتیجه علاوه بر ایجاد عقیمی باعث حذف اثرات تستسترون بر سایر بخش ها از جمله مغز، غدد درون ریز و پروستات می شود.

 

روش های جایگزین جراحی عقیم سازی، استفاده از برخی ترکیبات دارویی است اما به جهت عوارض استفاده از این روش ها توصیه نمی شود.