خصوصیات سیبرین هاسکی

خصوصیات سیبرین هاسکی

به نظر می رسد نژاد سیبرین هاسکی یکی از سگ‌هایی باشد که زودتر از سایرین اهلی شده است. این حیوان منحصراً برای کشیدن سورتمه روی برف مورد استفاده قرار می‌گرفته و امروزه نیز از آن برای شرکت در مسابقات پرطرفدار سورتمه کشی استفاده می شود. این مسابقات هم اکنون در سراسر بریتانیا، آمریکا و اروپا رایج شده است. در واقع توانایی فوق العاده او در حمل سورتمه در میان انبوه برف، اورا به سگی استثنایی با استقامت بالا تبدیل نموده است.

خصوصیات ظاهری سیبرین هاسکی

این سگ از لحاظ زیبایی ظاهری بسیار زیبا و باشکوه بوده و چهره‌ای شبیه به گرگ دارد. ولی در واقع حیوانی آرام و مهربان است و به خوبی با انسان اخت می شود. دارای چشمانی بسیار زیبا و فراخ با رنگ قهوه‌ای یا آبی است که در صورت حیوان به خوبی جلب نظر می‌کند. گوش‌ها کوتاه و راست بوده و تناسب خوبی با اندازه سر دارد. سطح بدن از موهای نه چندان بلندی به رنگ قهوه‌ای تا آبی خاکستری پوشیده شده که در ناحیه‌ی سینه و اندام‌های حرکتی به رنگ سفید تا کرم دیده می‌شود. بدن، به خصوص ناحیه ی پشت و کمر، کاملا عضلانی و قوی است و دمی کلفت و فر خورده دارد.

خصوصیات ظاهری دیگر

پوست این نژاد از دو لایه تشکیل شده است. لایه زیرین برای گرم نگه داشتن او بوده و روی آن را لایه‌ای ضخیم و ضد آب پوشانده است. از آنجا که هاسکی به زندگی در شرایط آب و هوایی متفاوتی عادت کرده است، پوست او ویژگی فصلی دارد و حداقل سالی یک بار موهای لایه زیرین می‌ریزند.
هاسکی به جز در فصول ریزش مو به آراستن زیادی نیاز ندارد. این نژاد دو بار در سال ریزش مو دارد که برس کشیدن با شانه آهنی پیشنهاد می شود.

نظافت و تغذیه‌‌ی سیبرین هاسکی

در اکثر اوقات کوتاهی و پیرایش نیاز نخواهد شد. با این وجود نظافت و شانه زدن موهای هاسکی یک بار در هفته سبب زدودن موهای مرده روی پوست شده و به تشخیص مشکلات پوستی یا برآمدگی غیر معمول کمک خواهد کرد.

وزن سیبرین هاسکی از ١۶ تا ٧٣ کیلو گرم وابسته به نر و ماده بودنش گزارش شده و ارتفاع آن، گاه تا ۶٠ سانتی متر هم می‌رسد. غذای هاسکی سیبری باید کیفیت بالایی داشته و از گوشت واقعی باشد. از دادن غذاهای ارزان قیمت، که معمولاً دارای افزودنی‌های کربوهیدرات دار هستند، به هاسکی خودداری کنید چرا که ارزش غذایی اندکی دارند.

اکثر هاسکی‌ها به غلات حساسیت دارند بنابراین در صورت امکان از رژیم غذایی بدون غلات استفاده کنید. غذای مناسب هاسکی را می‌توان در اکثر فروشگاه‌های حیوانات خانگی پیدا کرد.

خصوصیات رفتاری سیبرین هاسکی

هاسکی سگی است که همه، حتی دزدها را، دوست دارد! بنابراین اگر به دنبال سگی برای محافظت از خانه خود هستید هاسکی گزینه مناسبی نیست. همین ویژگی باعث شده است تا این نژاد با همه اعضای خانواده حتی کودکان رفتار بسیار مناسب و خوبی داشته باشد.

شاید بتوان گفت، که حضور و فعالیت در سرزمین‌های سرد سیبری، قابلیت صبر و بردباری آن ها را افزایش داده است. این سگ به فعالیت بدنی زیادی نیاز دارد ولی نباید او را در هوای گرم به انجام ورزش های سخت وادار کرد. برای محل نگهداری هاسکی، یک حیاط بزرگ با نرده و یا دیوارهای بلند پیشنهاد می شود. توجه کنید تا نرده ها در زیر خاک هم نیز بلند و محکم باشند چرا که هاسکی علاقه ی زیادی به کندن زمین دارد.

نکته‌ی مهم

این سگ‌ها برای نگهداری در آپارتمان پیشنهاد نمی‌شوند. هاسکی بسیار فعال بوده و به یک حیاط بزرگ برای زندگی نیاز دارد.
به دلیل داشتن پوشش ضخیم تحمل هوای گرم را ندارد و بهتر است از سایبان و کولر در فصول گرم استفاده شود. این نژاد زندگی به صورت گروهی را ترجیح می دهد. هاسکی اصولاً سگ سالمی است. مشکلات کپل، بیماری های چشم مانند آب مروارید و تورم پوستی ناشی از کمبود روی ، در این حیوانات قابل ذکر است.