تغذیه توله سگ های بدون مادر

تغذیه توله سگ های بدون مادر

سگ مادر بعد از تولد توله ها شاید به هر علتی نتواند به توله ها شیر دهد در این زمان شما باید صبر و حوصله به توله ها رسیدگی کنید.

در ابتدا و پس از اینکه جایگاه مناسب خشک و تمیز و گرمی برای جای خواب توله ها تهیه دیدید ، مطمئن شوید جریان باد هم در آنجا وجود ندارد و توله دچار سرما یا گرما نمی شوند. حالا باید برای این توله ها غذا تهیه کنید.

واضح است که غذای توله ها شیر است.  در مقام مقایسه، میزان چربی شیر گاو بسیار کمتر از شیر سگ است میزان پروتئین شیر گاو تقریبا نصف شیر سگ می باشد.  کلسیم و فسفر در شیر سگ دو برابر شیر گاو است. دقت کنید که شیر گاو چه پاستوریزه و چه خام ، بعلت وجود لاکتوز ، اکثر توله ها را اسهال میکند و بنابراین غذای مناسبی برای سگ نیست.

پس فکر اینکه توله را فقط با شیر گاو تغذیه کنید از سر بیرون بیاورید. بهتر است از شیرخشکهای مخصوص سگها استفاده کنید و اگر تهیه آن برایتان مشکل است از شیر خشک انسانی بدون لاکتوز استفاده کنید و در نهایت اگر هیچکدام موجود نبود با شیر گاو بروش زیر غذایی را برای توله ها آماده کنید:

یک لیوان شیر گاو + یک زرده تخم مرغ + چهار قاشق چای خوری شکر یا عسل + یک تا دو قطره روغن زیتون بعد از یک هفتگی  (در صورت بروز اسهال روغن را حذف کنید)

ابتدا آنرا خوب به هم بزنید و تا ۳۷ درجه سانتی گراد گرم کنید. ابتدا دمای آنرا با انگشت تست کنید و اگر دما مناسب بود بوسیله شیشه شیر یا قطره چکان  به توله سگ بدهید

میزان شیر دادن به توله سگ ها بدین شرح می باشد:

نژاد کوچک     تا پنج هفتگی      ۶تا ۸ بار      ۲۰ تا ۸۰ سی سی

نژاد بزرگ      تا پنج هفتگی       ۶ تا ۸ بار    ۶۰ تا ۱۲۰ سی سی

بعد از سن چهار هفتگی می توان از غذاهای کمکی بچه ها مثل سرلاک  استفاده کنید. مقدار و روش تهیه آن روی قوطی های سرلاک یا هر غذای آماده دیگری نوشته شده است.  اما توجه شود در صورت بروز اسهال مجددا از شیر خشک بدون لاکتوز استفاده شود. بعد از سن پنج هفتگی نیز می توانید ماست کم چرب استفاده نمایید.

لازم به توضیح است که تا ۳۵ روزگی از دادن غذای جامد خودداری نمایید. بعد از این می توان با یک غذای آغازین و نیمه جامد سگ را عادت به خورد ن غذا دهیم. تا قبل از چهار هفتگی سگ شما نمی تواند که از ظرف غذا چیزی بخورد  اما از این زمان  سگ باید بیاموزد که از ظرف غذای خودش غذا بخورد.  برای یاد دادن به سگتان از ماست بدون چربی استفاده کنید. بدین صورت که به نوک انگشتانتان کمی ماست زده و به دهان توله بمالید و سگ را به سمت غذا (ماست) راهنمایی کنید. او بدین صورت خواهد آموخت که از ظرف مورد نظر که ارتفاعش زیاد بلند نباشد و او بتواند به راحتی از آن غذا بخورد استفاده نماید.

حال شما می توانید زمانی که سگ به طور کامل آموخت که چگونه غذا بخورد از غذاهای آماده کودکان مانند پنج غله با شیر و یا گندمی استفاده نمایید همچنین میتوانید از مخلوط بیسکویت مادر که در شیر کاملا نرم شده باشد استفاده نمایید.