بررسی حس چشایی حیوانات

بررسی حس چشایی حیوانات

همه موجودات دارای جوانه های چشایی می باشند که این جوانه های چشایی عملکرد مهمی برای بقا دارند و باعث درک مزه در موجودات می شود. مزه هایی که جوانه های یک حیوان بد تشخیص می دهند ممکن است به نوعی سمی و یا مضر باشند. مزه های خوشمزه معمولا به این معنی است که غذا برای خوردن بی خطر است. در حالی که حیوانات طعم‌های مشابه انسان‌ها را می‌چشند. تلخ، شیرین، شور، ترش و اومامی و یا آمینو اسیدهای مزه‌دار موجود که در غذاهایی مانند گوشت و پنیر وجود دارند باعث تفاوت حس چشایی در حیوانات می شوند. در ادامه این مقاله قصد داریم بیشتر به این بحث برای آشنایی کامل شما با این موضوع پردازیم.

حس چشایی حیوانات با هم فرق دارد؟

گوشتخواران یا حیواناتی که فقط گوشت را به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی معمولی می خورند، معمولا جوانه های چشایی کم تری نسبت به همه چیزخواران دارند. به عنوان مثال، شیرها حدود چهار صد و هفتاد جوانه چشایی بر روی زبان خود دارند، در حالی که انسان ها که علاوه بر این موضوع که گوشت، میوه، سبزیجات غلات هم می خورند، به طور متوسط حدود ​​10000 جوانه چشایی دارند که باعث درک بیشتر مزه ها نسبت به برخی از موجودات در آن ها می شود. بیشتر گوشتخواران می توانند طعم های تلخ را تشخیص دهند، که به آن ها کمک می کند از گوشت گندیده دوری کنند، اما برخی از آن ها، از جمله گربه های بزرگ و پستانداران آبی مانند دلفین ها، نمی توانند طعم های شیرین را بچشند زیرا آن ها فاقد جوانه های چشایی مناسب هستند.

حس چشایی کدام حیوان قوی است؟

همان طور که گفته شد همه چیزخواران یا حیواناتی که هم مواد گیاهی و هم گوشت می خورند، تمایل به داشتن جوانه های چشایی دارند که به آن ها اجازه می دهد هر پنج طعم از جمله طعم شیرین را بچشند و باعث می شود جوانه چشایی بیشتری نسبت به گوشتخواران داشته باشند. زیرا آن ها باید حس چشایی بیشتری به نسبت دیگر حیوانات داشته باشند. حیوانات مختلفی وجود دارند که حس چشایی آن ها قوی تر از حیوانات دیگر می باشد که به چند نمونه از آن ها اشاره خواهیم کرد.

خوک ها

خوک ها از موجوداتی هستد که حس چشایی بسیار قوی دارند. این موجودات حدود 15000 جوانه چشایی دارند. در برخی حیوانات که همه چیز خوار هستند، توانایی چشیدن شیرینی ها به جذب همه چیزخواران به منابع کربوهیدراتی مانند میوه ها کمک می کند که گوشتخواران به ندرت آن را می خورند. زیرا گوشت خواران علاقه زیادی به خوردن مزه های شیرین ندارند و عموما از این گونه مزه ها دوری می کنند. این تفاوت ها باعث متمایز کردن حیوانات نسبت به یکدیگر شده است.

ماهی ها

حس چشایی حیواناتی مانند ماهی ها به نسبت دیگر موجودات خشکی بیشتر است و جوانه های چشایی آن ها محدود به دهان آن ها نیست بلکه بسیاری از ماهی ها جوانه های چشایی روی پوست خود دارند که از طریق این جوانه ها می توانند به خوبی مزه ها را درک کنند و این یکی از ویژگی های منحصر به فرد این موجودات می باشد. این موضوع به آن ها کمک می کند طعم ها را از طریق آب تشخیص دهند و تعیین کنند که طعم در کدام جهت قرار دارد.

گربه ماهی ها

گربه ماهی ها نیز از موجوداتی هستند که به نسبت دیگر موجودات حس چشایی قوی تری دارند. این موجودات به این دلیل که در دریا ها زندگی می کنند و از چیزهای مختلفی که در دریا ها وجود دارد تغزیه می کنند دارای حس چشایی بسیار قوی به نسبت تمامی موجودات دیگر می باشند. این موجودات را می توان قوی ترین موجودات در درک کردن انواع مزه ها نامید.

گاو ها

علف خواران یا حیواناتی که فقط گیاهان را می خورند، اغلب نسبت به سایر جانوران خشکی جوانه های چشایی بیشتری دارند. برای مثال گاوها حدود 25000 حس چشایی دارند. مانند بسیاری از گیاهخوارانی که وجود دارند، گاوها از نزدیک به غذای خود نگاه نمی کنند. آن ها فقط چیزی را که نزدیک است می خورند. حس چشایی اضافی به گیاهخواران کمک می کند تا طعم تلخ را از گیاهان خطرناکی که ممکن است در میان پوشش گیاهی ایمن رشد کنند تشخیص دهند .

پرندگان

پرندگان خانگی گوشت را به شکل کرم و یا حشره می خورند، اما از انواع مختلف خوراکی ها مانند توت ها، دانه ها و غلات نیز تغذیه می کنند. اما به عنوان مثال در این دسته می توان نمونه ای از این پرندگان مانند، جوجه ها که معمولا 30 جوانه چشایی یا کمتر دارند را نام برد. طوطی ها چند صد حس چشایی را دارا هستند، اما با تعداد حس های چشایی که در سایر همه چیزخواران است نمی توانند رقابتی داشته باشند. درست است که پرندگان دارای حس چشایی بسیار قوی نیستند، اما گونه هایی از آن ها وجود دارند که به نسبت هم نوع های خود از حس چشایی قوی تری برخوردار هستند.

قویترین حس چشایی در حیوانات مربوط به کدام نژاد است؟

این سوال برای همه پیش آمده است که حس چشایی کدام حیوانات قوی است. گفته می شود که قوی ترین حس چشایی در حیوانات متعلق به ماهی ها و نژادگربه ماهی ها می باشد. این موجودات یعنی، گربه‌ماهی ها که معمولا در آب هایی که قدرت بینایی در آن سخت آست و رنگ آن کمی کدر می باشد زندگی می کنند، این گونه از موجودات شناخته‌شده‌ ترین جوانه‌های چشایی را در بین هر حیوانی دارند و حس چشایی آن ها حدودا به 175000 عدد می‌رسد. همین امر باعث شده است که در حس چشایی نمونه ای از معروف ترین ها باشند. حس چشایی حیوان گربه ماهی بسیار معروف می باشد.

حس چشایی قوی حیوانات به کار انسان ها هم می آید؟

می دانید که تمامی موجوداتی که در دنیا زندگی می کنند دارای پنج گونه حس می باشند. این حواس شامل حس چشایی، حس بویایی، حس شنوایی، حس بینایی و حس لامسه می شود. درباره این که حس چشایی کدام حیوان بهتر است و یا این که حیوانات با حس چشایی قوی کدام حیوانات هستند صحبت کردیم، اما معمولا حس چشایی آن ها مربوط به خود آن ها برای چشیدن طعم غذا می باشد، اما در برخی از حیوانات موجود حس بویایی آن ها در بسیاری از کار ها، به کار انسان ها آمده است اما حس چشایی جانوران برای انسان ها هیچ گونه کاربردی ندارد.

حس چشایی حیوانات قوی تر از انسان ها است؟

در مباحث قبلی به این موضوع اشاره کردیم که حس چشایی بین حیوانات و انسان ها بسیار متفاوت است و این موضوع باعث متمایز شدن آن ها از یکدیگر شده است. اما می شود گفت که این حس گاهی در حیوانات بیشتر از انسان ها است و گاهی کم تر از انسان ها است. برخی از موجودات مانند ماهی ها هستند که حس چشایی آن ها بسیار زیاد است و تقریبا می شود گفت که بیشترین حس چشایی را در میان موجودات دارند. در این مورد می توان گفت که حس چشایی حیوانات بیشتر از انسان ها می باشد.

آیا حیوان ها همه مزه ها را درک می کنند؟

حیوان ها دسته های متفاوتی دارند که این دسته ها شامل گیاه خواران، گوشت خواران و همه چیز خواران هستند. هر کدام از حیوانات نیز جوانه های چشایی متفاوت از هم دارند که این موضوع باعث این می شود که هر کدام بسته به نوع تغزیه ای که دارند حس چشایی آن ها نیز متفاوت باشد. هر کدام از حیوانات در تشخیص برخی مزه ها بسیار مهارت دارند، در صورتی که در تشخیص برخی مزه های دیگر ناتوان هستند. نمونه های از حیوانات برخی از مزه ها را به خوبی درک می کنند اما موجوداتی هستند که متوجه این مزه ها نمی شوند.

سوالات متداول

آیا حس چشایی پرندگان با هم متفاوت است؟

پرندگان نیز از موجوداتی هستند که از انواع مختلفی برخوردارند و دارای گونه های مختلفی از نوع خود هستند. حس چشایی در پرندگان مختلف نیز با هم متفاوت است در صورتی که ویژگی های مشترکی در تغذیه با هم دارند.

آیا انسان ها قوی ترین حس چشایی را دارند؟

درست است که انسان ها از برخی موجودات حس قوی تری تر در درک کردن مزه انواع خوراکی ها دارند اما قوی ترین حس چشایی را ندارند زیرا، موجودات دیگری وجود دارند مانند انواعی از ماهی ها که حس بسیار قوی تری در چشیدن دارند و حتی نمونه ای از این موجودات مانند گربه ماهی ها قوی ترین حس چشایی را در میان موجودات دارند.

آیا حشرات هم از حس چشایی برخوردارند؟

تمامی موجوداتی که در نیا زندگی دارای حس های چشایی مختلفی می باشند. حشرات نیز دارای حس چشایی می باشند و می توانند در نوع خود مزه های چیز هایی که می خورند را به خوبی درک کنند. این موجودات معمولا از طریق دست ها و پا های خود می توانند مزه ها را درک کنند.

چه موجوداتی بیشترین درک را در مزه ها دارند؟

همان طور که می دانید موجوداتی هستد که از دیگر موجودات بهتر می توانند مزه هایی که وجود دارد را درک کنند. یعنی قدرت چشایی قوی تر و مناسب تری نسبت به دیگر موجودات دارند. ماهی ها، گاو ها، خوک ها، و برخی از پرندگان و حتی انسان ها را می توان در این دسته از موجودات قرار داد.