بی اختیاری ادرار در سگ های سالخورده و کمک به رفع آن

• صفحه اصلی

بی اختیاری ادرار در سگ های سالخورده و کمک به رفع آن

با بالا رفتن سن سگ ها، آن ها دستخوش تغییراتی در رفتارشان و یا سلامتی شان می گردند. یکی از آنها بی اختیاری است که به معنای ناتوانی در کنترل ادرار یا حتی مدفوع است.

به هنگام بی اختیاری، دفع ادرار یا مدفوع در حالی اتفاق می افتد که حیوان متوجه نشده و یا خیلی دیر متوجه شده است. این اتفاق ممکن است حیوان را شرمگین سازد و یا انتظار تنبیه از سوی صاحبش داشته باشد. اما واقعیت این است که این اتفاق تقصیر سگ شما نیست! در زیر چند نشانه ای که به شما کمک می کند تا متوجه بی اختیاری سگتان شوید را آورده ایم:
ترشح ادرار به هنگام خواب از حیوان
داشتن حرکات شکمی روده ای در خواب
ترشح ادرار به هنگام راه رفتن یا ایستادن حیوان
افتادن مدفوع از حیوان به هنگام راه رفتن یا ایستادن
خیس یا مرطوب بودن جای خواب حیوان
احساس کردن بوی ادرار یا مدفوع روی سگتان

مراقبت از سگ سالخورده تان
تشخیص بی اختیاری در سگ
چنانچه متوجه شدید که سگ سالخوردۀ شما گهگاهی در خانه خرابکاری می کند اولین قدم اینست که علت را بیابید؛ چرا که ممکن است علت پزشکی یا مشکلات رفتاری داشته باشد.
علت ها
اولین دلیل می تواند مشکلات مربوط به سلامتی و وضعیت جسمانی سگتان باشد. بنابراین اولین قدم مشورت با دامپزشک است. اصولاً سگ های سالخورده را بایستی بیشتر از سگ های جوان به نزد دامپزشک برد.

عفونت مجاری ادراری
متداول ترین علت در بروز مشکلات بی اختیاری ادرار می تواند عفونت مجاری ادراری باشد. چنان چه علت این اتفاق همین باشد دامپزشک آنتی بیوتیک برای حیوانتان تجویز می کند. بی اختیاری ادرار می تواند در نتیجۀ سنگ مثانه یا تومورها نیز اتفاق بیفتد که در این صورت نیاز به جراحی دارد.

بیماری کلیوی
مشکلات کلیوی می تواند عامل عفونت های ادراری و مشکلات مربوط به مجاری ادرار – به خصوص در سگ های سالخورده – باشد. مشکلات کلیوی باعث می شود تا بدن آب بیشتری مطالبه کند و ادرار بیشتری هم دفع کند.

اختلالات دستگاه گوارش
اختلالات گوارشی می تواند منجر به بروز اسهال و سایر مشکلات دفعی در حیوان و بی اختیاری او گردد. چنانچه مدفوع حیوانتان غیرعادی باشد ممکن است دامپزشک عکس برداری از رودۀ حیوان را تجویز کند.

مشکلات ستون فقرات
مشکلات ستون فقرات می تواند منجر به بروز مشکلات عصبی گردد که در بروز بی اختیاری مؤثر است. بیماری دیسک بین مهره ای یا آسیب های نخاعی در سگ ها می تواند منجر به بی اختیاری گردد و چنانچه آسیب وارده به عصب حاد باشد حتی جراحی و درمان پزشکی هم ممکن است بی نتیجه باشد.

آرتروز
آرتروز یکی از شایع ترین مشکلات در سگ های سالخورده است که می تواند بر روی تحرک او نیز تأثیرگذار باشد. در چنین شرایطی به دلیل دردی که سگ شما دارد قادر نیست برای دفع ادرار یا مدفوع در موقعیت درست بنشیند.
درمان بی اختیاری

در بعضی موارد با کمک مکمل ها و داروها مشکل بی اختیاری ادرار سگ ها برطرف می گردد.
تعداد مرتبه هایی که سگ خود را به پیاده روی می برید یا برای دستشویی بیرون می برید بیشتر کنید. پس از هر خوردن یا آشامیدن و بلافاصله بعد از اینکه سگتان از خواب بیدار شد او را بیرون از خانه ببرید. دقیقاً مانند آموزش به توله ها برای دستشویی کردن.
از پد های بزرگ ضدآب برای جای خواب یا سایر جاهایی که استراحت می کند استفاده کنید.
مناطقی را که سگتان در آنجا دفع داشته با محلول های آنزیم دار به خوبی تمیز کنید تا حیوان دوباره در آنجا دفع نکند.
در جاهای در دسترس خانه پدهای مخصوص توله ها بگذارید تا حیوان در صورت نیاز سریع تر خود را تخلیه کند.
در موارد حادتر از پوشک مخصوص سگ ها استفاده کنید. اما بایستی حتماً مرتب و به موقع تعویض کنید تا از خارش و سوزش پوستی حیوان جلوگیری کنید.
به طور مرتب اندام تناسلی حیوانتان را بشویید تا مانع از بروز بو، خارش و عفونت شوید.
درست است که تحمل چنین کارهایی برای شما سخت و دشوار است اما سگ شما لایق راحتی و آسایش در آخرین سال های عمر خود است.