اهمیت انگل تراپی در حیوانات خانگی

اهمیت انگل تراپی در حیوانات خانگی

انگل ها به دو دستۀ خارجی و داخلی تقسیم بندی می شوند. انگل های داخلی عموماً کرم های داخل روده هستند مثل کرم های لوله ای و کرم های قلابدار که داخل معده و رودۀ کوچک سگ ها و یا کرم های نواری که در رودۀ بزرگ زندگی می کنند. همۀ انگل های داخلی هم کرم نیستند مثل کوکسیدیا و ژیاردیا که انگل های تک سلولی هستند که در روده زیست می کنند. انگل های خارجی مثل کک ها عموماً با چشم غیرمسلح دیده می شوند و لابلای پوشش مویی حیوان و یا در گوش او زیست می کنند تا راحت تر از خون حیوان بمکند. 

در صورتی که متوجه وجود کنه بر روی بدن حیوانم شدم کی باید به دامپزشک رجوع کنم؟
خب بایستی بگوییم که هر چه سریع تر بایستی به دامپزشکی مراجعه کنید. به محض مشاهدۀ حیوان که مرتب نقطه ای از بدنش را می خاراند. برخی نمی دانند که وقتی حیوان خود را می خاراند حساسیت دارد یا از وجود انگل خبر می دهد. بایستی هر چه سریع تر حیوان را به نزد دامپزشک ببرید تا به شما کمک کند.
 
دامپزشک چگونه وجود انگل داخلی را تشخیص می دهد؟
 
در واقع با گرفتن نمونۀ مدفوع حیوان می توان وجود کرم و انگل را تشخیص داد. چنانچه گرفتن نمونه مدفوع مشکل باشد می توان با گرفتنِ نمونۀ خون از پای حیوان و با معاینه و بررسی آن در زیر میکروسکوپ از وجود انگل ها باخبر شد. 
 
چرا تشخیص و درمان زودهنگام انگل اینقدر مهم است؟
بسیاری از کرم های انگلی در سیستم گوارشی حیوان زیست می کنند و این یعنی از بدن حیوان شما تغذیه می کنند. بنابراین حیوان شما ممکن است وزن گیری نداشته باشد، شاد و سرزنده نباشد، و یا ممکن است خون در مدفوع حیوان باشد. 
 
همچنین انگل ها – بخصوص کک ها و کنه ها – عامل سرایت انواع بیماری ها هستند. بنابراین تشخیص زود هنگام انگل ها و درمان آنها بسیار مهم است. 
 
البته آنچه که از تشخیص و درمان انگل ها مهم تر است پیشگیری است که با استفاده از انواع ضد انگل ها این کار دور از دسترس نیست!