پس از مرگ حیوان با جنازه یا لاشه آن چگونه برخورد کنیم

  • صفحه اصلی
  • پس از مرگ حیوان با جنازه یا لاشه آن چگونه برخورد کنیم

پس از مرگ حیوان با جنازه یا لاشه آن چگونه برخورد کنیم

هیچ موجود زنده ای تقریبا قادر به زیست دائم نیست البته شاید استثنا نیز وجود داشته باشد . نکته مهم اینست چگونه پس از مرگ با لاشه یا جنازه حیوان برخورد کنیم .

یکی از نکات مهم در این زمینه اینست که برخی فراموش می کنند باید لاشه را چگونه معدوم یا دفن کنند . به علت نبود آموزشهای صحیح در کشور عزیزمان ایران ما برخی موارد را به شما گوشزد می کنیم .
بسته به نوع حیوان و مرگ آن باید تصمیم گرفت چگونه دفن و یا حتی معدوم سازی گردد .
مرگ بر اثر کهولت سن یا بیماری یا حادثه در همه حیوانات اتفاق می افتد ، حیوانات پیر بر حسب اندازه می توانند پس از مرگ حتی برای جابجایی انسان را دچار دردسر کنند مانند سگ ها گاوها یا گوسفندان فرقی نمی کند در این موارد حتما از چند نفر برای جابجایی کمک بگیرید .

اگر سگ یا گربه یا پرنده یا هر حیوان دیگر شما بر اثر کهولت سن مرده است و به آن اطمینان دارید و خودتان قصد دارید جنازه را در خاک کنید ، باید به سرعت اقدام کنید زیرا ماندن بیش از اندازه جنازه یا لاشه می تواند باعث سرعت بخشی به فساد و ایجاد بیماری زندگی شما و عزیزان شما و سایر شهروندان در محیط فعلی گردد ، پس جنازه حیوان را پس از قرار دادن در یک کیسه بسیار محکم نایلونی و سپس پارچه ای یا گونی به مناطقی ببرید که از هر گونه محل زندگی انسان و تولید مواد غذایی انسانها دور باشد و تا کیلومتر ها به هیچ جریان آب رونده یا زیر زمینی نزدیک نباشد .

چاله ای را به عمق مناسب کنده و حیوان را در آن قرار دهید . بهتر است مقداری آب و آهک جهت اطمینان از عدم انتقال بیماری های ناشناخته با خود داشته باشید و بر روی جنازه حیوان بریزید .
از دفن حیوان در زمین های اشخاص حقیقی یا حقوقی جدا خودداری کنید ، هنوز جنگلها بیابانها و زمین های بایر عمومی زیادی وجود دارد که قابیلت دفن را به شما بدهد .

اگر حیوان بر اثر بیماری مرده است بهتر است به سرعت اقدام به انتقال و دفن آن در یک محیط امن کنید ، بدین جهت حتما نکات ایمنی چون پوشش ماسک ، لباس یکبار مصرف نایلونی ، دستکش های یک بار مصرف پزشکی (از دستکش های نازک یک بار مصرف نایلونی استفاده نکنید) و کاور کفش حتما استفاده کنید . حتما با خودتان محلول ضدعفونی محیط داشته باشید محل جنازه را پس از انتقال خوب با محلول های ضدعفونی یا شوینده های کلر دار پاکسازی کنید. اگر حیوان شما ظرف غیر فلزی یا پوشش نشستن یا هر وسیله ای که امکان پاکسازی کامل آن نباشد داشته است آنرا همراه حیوان دفن کنید. از انداختن اینگونه حیوانات در سطل های زباله جدا خودداری کنید. حتما با خودتان مقادیر مناسبی آهک برده و با کمی آب آنرا در چاله مرتبط با دفن حیوان پخش و پس از آن روی حویان و روی مقدار خاک اولیه که می ریزید بپاشید تا از سرایت و جریان یافتن آن بر اثر باران یا روان آب ها یا حوادث دیگر تا حد زیادی جلوگیری شود.

متاسفانه در ایران سازمان محیط زیست یا شهرداری ها هیچ نقطه ای برای دفن ایمن جنازه یا لاشه حیوانات آلوده ندارند و بسیاری از مشاغلی که در حوزه حیوانات خوراکی نیز فعالیت می کنند صرفا به دفن چاهی در زمین های خودشان اقدام می کنند یعنی دفن آلودگی با مقادیری آهک که معلوم نیست چه اثری بر محیط فعلی یا اطراف یا محیط زیست یا روان آبها داشته باشد.


ما می دانیم دفن حیوان یا پرنده که مونس شما بوده است یا ارزش مالی بالایی داشته است سخت است ولی شما باید بدانید زندگی جریان دارد و این شما هستید که بازهم قادر خواهید بود جایگزین جدیدی برای آنها داشته باشید.