راهکارهای عملی برای کنار آمدن با مرگ حیوانات خانگی

  • صفحه اصلی
  • راهکارهای عملی برای کنار آمدن با مرگ حیوانات خانگی

راهکارهای عملی برای کنار آمدن با مرگ حیوانات خانگی

در این دنیای بزرگ هیچ چیز به اندازه از دست دادن یک عزیز، سخت و دشوار نیست. برای بعضی‌ها حیوان خانگی درست به اندازه بقیه اعضای خانواده، عزیز است و فقدان چنین موجودی را نمی‌توانند بپذیرند. روانشناسان می‌گویند چالش ماتم زدگی، اگر درست مدیریت نشود می‌تواند تبعات بعدی داشته باشد. اشکال کار وقتی بیشتر می‌شود که اطرافیان فرد ماتم‌زده، فقدان حیوانش را به رسمیت نشناسند و درماندگی او را جدی نگیرند، چه باید کرد و شیوه‌های علمی مواجه با این مسئله چگونه است. در ادامه این مطلب راهکارها را به شما می‌گوییم؛ از نظر بسیاری عزاداری کسی که فقط حیوان خانگی‌اش را از دست داده است، کار بی معنایی است. اما واقعیت این است که افراد حیوانات خانگی خود را دوست دارند و آنها را مانند اعضای خانواده خود در نظر می‌گیرند.

آن‌ها تولد حیوان خود را جشن می‌گیرند، برای او درد دل می‌کنند و تصاویر آنها را در کیف پول خود حمل می‌کنند. بنابراین، هنگامی که حیوان خانگی‌شان می‌میرد، غوطه ور شدن در غم و اندوه و احساس ناراحتی غیر معمول نیست. با دانستن این نکته اولین گام به سوی کنار امدن با از دست دادن حیوان خانگی را برداشته‌اید.

اگر بدانید چگونه مراحل اندوه خود را کنترل کنید و راه‌هایی برای کنار امدن با از دست دادن حیوانتان پیدا کنید، می‌توانید زودتر به زمانی نزدیک شوید که با یاد آوری خاطرات گذشته لبخند را به جای اشک به ارمغان بیاورد.

اندوهگین شدن برای حیوان خانگی چه مراحلی دارد؟

مراحل غم و اندوه برای هر شخص متفاوت است. می‌تواند برای یکی، یک روز و برای دیگری یک سال باشد. این دوره معمولا با انکار آغاز می‌شود و پیشنهاد می‌شود تا زمانی که فرد بتواند این فقدان را درک کند، حمایت شود. برخی از صاحبان حیوانات ممکن است برای بازگرداندن زندگی حیوانشان حتی  با زندگی خودشان معامله کنند. برخی دیگر، کسانی  را که با حیوان خانگی شان مرتبط بوده‌اند مثل اعضای خانواده، دوستان و دامپزشک را مقصر بدانند. برخی هم ممکن است احساس گناه کنند و بخاطر این احساس نادرست بسیارآشفته شوند.

حتی پس از فروکش کردن این احساسات، افراد ممکن است غم و اندوه بیشتری را تجربه کنند و دچار افسردگی شوند. در ادامه این روند، زمانی که آنها این فقدان را به صورت واقعی بپذیرید و خاطرات حیوان خود را با کمترین غم و اندوه به یاد آورند به مرحله پذیرش رسیده‌اند. به یاد داشته باشید، ممکن است افراد عزادار تمام این فرآیند را نگذرانند و یا یک دوره را تکرار کنند و حتی برخی مراحل را به صورتی متفاوت تجربه کنند.

چگونه می‌توانم با غم و اندوه از دست دادن حیوانم کنار بیایم؟

با وجودی که غم و اندوه، یک تجربه شخصی است، اما نیازی نیست به تنهایی با این فقدان روبه رو شوید. در اینجا چند پیشنهاد برای کمک به شما داریم:

  • اعتراف به غم و اندوه. با کسی که شنونده درد دلتان باشد صحبت کنید
  • در مورد احساسات خود بنویسید، مثلا در یک مجله یا دفتر یادداشت تان
  • از یک دامپزشک راهنمایی بگیرید و اگر مساله  جدی است به یک روانپزشک مراجعه نمایید.
  • با گروه‌های حمایت کننده از افرادی که حیوان خانگی خود را از دست داده‌اند، تماس بگیرید و از آن‌ها در مورد روش‌های مقابله با این مصیبت اطلاعات کسب کنید.
  • یادبودی برای حیوان خانگی خود درست کنید.

برای کمک به فرزندم، در مواجه با مرگ حیوان خانگی چه کنم؟

از دست دادن یک حیوان خانگی ممکن است اولین تجربه از مواجهه شدن یک کودک با مرگ باشد. ممکن است شروع کند به سرزنش کردن دامپزشک، پدر و مادرش و حتی خودش که چرا جان حیوانش را از مرگ نجات نداده‌اند. او ممکن است احساس گناه و افسردگی کند، و از اینکه مبادا افرادی را که دوست دارد از دست بدهد وحشت زده شود.

اگر برای کمک به او متقاعدش کنید که حیوانش فرار کرده، فرزند تان منتظر بازگشتش خواهد بود. در این صورت پس از کشف حقیقت، متهم به دروغ گویی خواهید شد. در عوض می‌توانید به او یاد بدهید که اندوهگین شدن برای کسی که از دست رفته خوب است و با این کار به او کمک کنید تا احساسات خود را بیان کرده و با آن کنار بیاید.

در مورد سالمندان چه باید کرد؟

کنار آمدن با از دست دادن یک حیوان خانگی برای سالمندان می‌تواند بسیار سخت تر باشد. کسانی که تنها زندگی می‌کنند ممکن است احساس کنند انگیزه خود را از دست داده‌اند و یا احساس پوچی زیادی داشته باشند. مرگ  حیوان خانگی ممکن است مصیبت‌های دردناک گذشته را به خاطر او آورد. به همه این دلایل، سالمندان باید به سرعت با این مصیبت کنار آمده، هدف زندگیش را دوباره بازسازی کند. برای او برگشتن به وضعیت عادی زندگی بسیار حیاتی است. اگر شما یک سالمند هستید، ارتباط بیشتری با دوستان و خانواده برقرار کنید و حتی با مشاور صحبت کنید.

 اگر شما هم سالمندی در این وضعیت می‌شناسید، به او کمک کنید و برای رفتن نزد یک مشاور او را همراهی کنید.

آیا حیوانات خانگی بازمانده من نیز غمگین می‌شوند؟

حیوان خانگی باز مانده، به خصوص اگر ارتباط نزدیکی بین آن‌ها بوده، ممکن است گریه کند، زوزه بکشد، از خوردن و نوشیدن امتناع کند و یا حتی از بی حالی رنج ببرد، اگر هم  آن‌ها بهترین دوستان هم نبوده‌اند، باز هم به علت تغییر شرایط اطرافشان و حالت عاطفی شما ممکن است مضطرب و پریشان شوند.به همین دلیل با حیوانات بازمانده با محبت رفتار کنید و سعی کنید روال عادی حفظ شود، این کار هم برای شما و هم برای حیوان باز مانده بهتر است.

آیا باید حیوان خانگی دیگری را جایگزین کنم؟

عجله کردن برای آوردن حیوان جدید نه به نفع شماست و نه آن حیوان. هر حیوانی شخصیت منحصر به فرد خود دارد و یک حیوان جدید نمی تواند جایگزین مناسبی برای حیوان از دست داده شما باشد، بنابراین زمانی را برای گذراندن این دوره نیاز دارید، پس با دقت به مسئولیت‌هایتان رسیدگی کنید و توجه کنید که زمان مناسب برای آوردن یک حیوان خانگی جدید پس از دادن وقت کافی به خودتان است.

به یاد داشته باشید زمانی که برای آوردن حیوان جدید آماده‌اید، پناهگاه حیوانات بی سرپرست یک محل عالی برای پیدا کردن دوستان بعدی شماست.