همه چیز در مورد خوکچه هندی

همه چیز در مورد خوکچه هندی

خوکچه هندی فضای زیادی برای نگهداری نیاز ندارد و می‌توان آن را در داخل یا خارج از خانه نگهداری کرد. این حیوان یک گونه خوب و راحت برای نگهداری می‌باشد.

خوکچه هندی از جمله جوندگان بزرگ است که وزنی بین ۷۰۰ گرم تا یک کیلو و ۲۰۰ گرم دارد و قد آن به حدود ۲۰ تا ۲۵ سانتی‌متر می‌رسد. پاهای جلویش ۴ انگشت دارد در حالی که پاهای عقبش ۳ انگشت دارد که هرکدام از این انگشتان دارای چنگال است. ظاهر یک خوکچه هندی به شکل منحنی پهن درشت با پیشانی کوتاه و چشمانی درشت و گوش های افتاده است.

سن این حیوان معمولا بین ۴ تا ۵ سال است اما در صورتی که به خوبی از آن نگهداری شود تا ۸ سال هم می‌تواند عمر کند. مسن‌ترین خوکچه هندی دنیا حدود ۱۴ سال عمر کرده است.

خوکچه هندی حافظه خوبی دارد. این حیوان خیلی فرز نیست و نمی‌تواند از موانع بلند بالا برود و تنها می‌تواند از موانع کوتاه بپرد. خوکچه هندی حیوان ترسویی است و خیلی وقت‌ها به دلیل ترس از چیزهای دیگر فرار می‌کنند. رفتار گونه‌های نر با هم خصمناک است و با هم دعوا می‌کنند و زمانی که عصبانی می‌شوند به هوا می‌پرند.

خوکچه هندی در شنا کردن بسیار زبردستاست اما بینایی آنها ضعیف است؛ این درحالیست که حس بویایی این حیوان بسیار قدرتمند است. جالب است که بدانید ارتباط خوکچه‌های هندی با هم از طریق صداست.

این حیوان مدام خودش را تمیز می‌کند و برایش خیلی مهم است که آراسته باشد. اینکار را به وسیله ماده سفیدی که از چشمش خارج می‌شود انجام می‌دهد.

نگهداری از خوکچه هندی مانند گربه و سگ کار پیچیده‌ای نیست اما نیاز به رسیدگی منظم به غذای حیوان و مرتب نگه داشتن فضای زندگی‌اش را دارد. جنسیت نر یا ماده بودن آنها تفاوتی ندارد. در نژادهای مو بلند نگهداری از آن بسیار دقیق‌تر باید انجام گیرد. نگهداری این حیوان برای کودکان زیر ۵ سال توصیه نمی‌شود.

این حیوانات زندگی اجتماعی را دوست دارند و اگر تصمیم دارید وقت زیادی را برای تربیت این حیوان صرف کنید بهتر است دو تا از آنها را تهیه کنید. انتخاب ۲ خوکچه هندی ماده معمولاً بهترین انتخاب است.

خوکچه‌های هندی به فضای تمیز نیاز دارند و حس بویایی این حیوانات قوی است. بهتر است که فضای مناسب در داخل خانه برای این حیوان تهیه کنید به طور معمول محیط آشپزخانه یک انتخاب مناسب برای نگهداری از این حیوان است. اگر قفس حیوان را نزدیک یخچال قرار دهید. او به زودی صدای باز و بسته شدن در یخچال را تشخیص می‌دهد و شروع به صدا کردن برای سبزی‌ها و میوه‌ها می‌کند.

قفس حیوان باید از سطح زمین فاصله داشته باشد و ارتفاع دیواره های قفس حداقل ۴۰ سانتی‌متر باشد تا حیوان نتواند از آن بیرون بپرد. قفس نگهداری حیوان نیازی به تجهیزات ندارد. مهمترین نکته برای قفس این حیوان پوشش کف آن است که باید دقت داشته باشید از پوشال‌های بسته‌بندی شده مخصوص این حیوانات استفاده کنید..

به هیچ عنوان از خاک اره استفاده نکنید. این پوشش بسیار نازک و ریز بوده و به راحتی به داخل چشم و بینی حیوان راه پیدا می کند. اگر از روزنامه برای پوشش کف قفس حیوان استفاده می کنید احتیاط کنید که توسط حیوان خورده نشود که البته چون خیلی سریع توسط حیوان جویده می‌شود بستر مناسبی برای پوشش کف قفس حیوان نمی‌باشد. معمولاً خوکچه های هندی از وجود یک آشیانه در قفس لذت می برند. هیچ وقت آن ها را در جعبه های پلاستیکی نگهداری نکنید چون برای این حیوان بسیار نرم است و به آرامی جویده می شوند. اگر از آکواریوم استفاده می کنید باید آن را همیشه تمیز کنید و ادرار حیوان را بشوئید تا بوی بد نگیرد.

آب مصرفی حیوان به صورت روزانه باید تعویض گردد. خوکچه‌های هندی گیاه خوارند به این معنی که آن‌ها گوشت یا ماهی نمی‌خورند. در رژیم غذایی آن ها باید گیاهان خشک، حبوبات و سبزیجات همیشه رعایت شود. بر خلاف انسان‌ها و سایر موجودات، خوکچه‌های هندی نمی‌توانند ویتامین ث را در بدن خود تأمین کنند بنابراین باید در رژیم غذایی این حیوان ویتامین ث را هم در نظر گرفت در غیر این صورت حیوان با مشکل مواجه می‌شود.

مناسب‌ترین میوه‌ها و سبزیجات شامل هویج، کلم، کرفس، میوه های خیاری شکل، گوجه فرنگی، سیب، گلابی و کاهو می‌باشد. از دیگر خوراکی های مورد علاقه خوکچه‌های هندی سبزیجات تازه هستند.

گیاه خشک از ضروری‌ترین خوراک های این حیوان است. سبوس یا دانه انار می‌تواند به دستگاه گوارش حیوان کمک کند. خوکچه های هندی دوست دارند مرتب بجوند. گیاهان خشک آن ها باید کیفیت خوبی داشته باشد. گیاهان خشک همیشه باید به صورت نامحدود در دسترس آن‌ها باشد. دندانهای آسیاب مخصوصی برای خوردن گیاهان دارد که در طول عمرش دائماً رشد می‌کنند. بیشتر حیوانات گیاه‌خوار پستاندار دارای دستگاه گوارشی بزرگی هستند، دستگاه گوارشی خوکچه هندی نیز از سایر جونده‌ها بزرگتر است. آنها باید غذایشان را با مدفوع خواری تکمیل کنند و بنابر این مدفوع خودشان را می‌خورند. البته آنها تمام مدفوع خود را مصرف نمی‌کنند و مقداری از آن را دفع می‌کنند. این کار برای آن انجام می‌شود که ویتامین بی و فیبر و باکتریهای لازم برای گوارش را بازیافت کنند. مدفوع مستقما هنگامی که از مقعد دفع می‌شود خورده می‌شود مگر آنکه خوکچه بسیار چاق یا حامله باشد. این عادت خوکچه‌ها با خرگوش مشترک است.

مراقب باشید که از خوراکی‌های همسترها که شامل بادام زمینی و تخمه آفتاب گردان است برای این حیوانات استفاده نکنید چرا که بادام زمینی بسیار باعث چاقی این حیوان می‌شود و تخمه آفتاب‌گردان هم برای آن‌ها مضر است.

از قرار دادن خوکچه در محیط‌های پر رفت و آمد بپرهیزید چراکه باعث ترسشان می‌شود.  خوکچه هندی به بیرون آمدن و آزاد بودن علاقه زیادی دارد. هنگامی که آن را آزاد می کنید زیر نظرش داشته باشید تا مانع از گم شدن حیوان و یا جویدن اشیاء قیمتی ، گیاهان و سیم برق شوید.سعی کنید فضایی که حیوان را در آن آزاد می گذارید خشک باشد چرا که فضای سرد و خیس باعث سرماخوردگی حیوان می‌شود و حتی باعث مرگ حیوان می‌شود. اگر خوکچه هندی خود را در داخل خانه نگهداری می‌کنید، در هوای سرد آن را آزاد نگذارید زیرا به سرعت سرما می‌خورد.

از جمله بیماری‌هایی که خوکچه هندی به آن مبتلا می‌شود می‌توان به عفونتهای تنفسی، اسهال و همینطور کم تحرکی که به دلیل کمبود ویتامین C اتفاق می‌افتد اشاره کرد. یکی دیگر از این بیماریها دمل چرکی است که در گردن ظاهر می‌شود و علتش علف خشکی است که داخل گلو را خراشیده است.