نکات مهم و حیاتی در حفظ سلامت سگ ها و گربه ها

  • صفحه اصلی
  • نکات مهم و حیاتی در حفظ سلامت سگ ها و گربه ها

نکات مهم و حیاتی در حفظ سلامت سگ ها و گربه ها

سلامت جسمانی سگ یا گربه همیشه باید برای صاحبش در اولویت باشد؛ چرا که می تواند مشکلات زیادی بار بیاورد و باعث انواع بیماری ها و کوتاه شدن طول عمر دوست خانگی تان شود. حیوان های خانگی درست مانند انسانها برای حفظ سلامت به یک رژیم غذایی مناسب و تمرین و ورزش نیاز دارند. برنامه غذایی حیوان خانگی باید با او سازگار باشد و تمامی مواد مغذی و ترکیباتی را که برای حفظ سلامت بخشهای مختلف بدن حیوان از جمله ارگانهای داخلی بدن، استخوان ها و پوشش و پوست و موی او لازم است، در خود داشته باشد. دنبال یک فریزبی در پارک دویدن یا پیاده روی های کوتاه اطراف محله به معنای یک زندگی سالم تر برای حیوان تان در سال های آتی زندگی اش خواهد بود. شاید زمانبندی و برنامه ریزی برای توجه به سلامت حیوان کار چندان آسانی نباشد، اما یادتان نرود که باید این موضوع را جزو اولویت های خودتان قرار دهید. در این مطلب توصیه های مهمی برای حفظ روحیه و سلامت و شادابی حیوان خانگی تان بهتان می دهیم؛ توصیه هایی که عمل کردن به آنها باعث افزایش طول عمر دوست خانگی تان می شود.

چیزهایی که سلامت سگ یا گربه تان را به خطر می اندازند

اضافه وزن در حیوان های خانگی از شایع ترین دلایل بیماری و مرگ میان آنهاست که به راحتی می توان از بروزش جلوگیری کرد. در حال حاضر حدود ۵۲ درصد از سگ ها و ۵۸ درصد از گربه ها در آمریکا دچار مشکل چاقی یا اضافه وزن بسیار زیاد هستند. دلایل اصلی چاق شدن و اضافه وزن پیدا کردن در حیوانات خانگی مشابه همان دلایلی است که انسان ها را به این مشکل دچار می کند: رژیم غذایی پرکالری، غذاهای با پایه کربوهیدرات و کاهش پیدا کردن فعالیت های بدنی.

خطرات اصلی توجه نکردن به اضافه وزن و چاقی در سگ ها و گربه ها شامل چند چیز می شود. از جمله: آرتروز و ورم مفاصل، دیابت، فشار خون بالا، بیماریهای قلبی، مقاومت در برابر انسولین بالا رفتن میزان استرس اکسایشی، دردهای شدید عضلانی و رباطی، بیماری های پوستی، مشکلات مربوط به تنفس و انواع مختلفی از از سرطان ها.

یک سگ یا گربه خانگی که اضافه وزن زیادی دارد، بعید است طول عمر معمول دیگر حیوان ها را داشته باشد. سگ ها معمولا حدود ۱۲سال عمر می کنند، اما تحقیقات نشان داده حیواناتی که بدن سالمی دارند طول عمرشان ۱۵درصد بیشتر از حیوانات فربه و دارای اضافه وزن است.

راهکارهایی برای حفظ سلامت سگ و گربه تان

تمرین بدنی و انجام حرکات ورزشی باعث سلامت ذهنی بیشتر و کاهش پیدا کردن استرس می شود. همین طور مواد زائد و سم های بدن را دفع می کند، به علاوه سوخت و ساز بدن را بیشتر می کند و باعث می شود عملکرد قلب و ریه ها بهتر شود. از طرف دیگر کاری می کند حیوان تان دیرتر سالخورده شود.

بازی ها و ورزش هایی را پیدا کنید که برای گربه ها و سگ ها مناسب اند. یادتان نرود اجازه ندهید حیوان بیش از اندازه بی تحرک باشد.

اگر همیشه سعی کنید وزن حیوان تان را در بهترین و مناسب ترین حالت نگه دارید، خیلی از عملکردهای بدن خود به خود سالم تر و بهتر خواهند بود. با وزن مناسب میزان انرژی افزایش پیدا می کند، التهابات کمتر می شود، آسیب پذیری در برابر بیماری ها کاهش پیدا می کند و همین طور بررسی ها نشان داده اند که میزان سرزندگی و طول عمر حیوان افزایش چشمگیری می یابد.

اگر به رژیم غذایی حیوان توجه کافی نشان دهید و برنامه غذایی سالمی برای او ترتیب ببینید، شاهد خواهید بود که در کیفیت زندگی او چه تغییرات شایان توجهی ایجاد می شود. علاوه بر افزایش طول عمر حیوان، توان او برای فعالیت به بهینه ترین میزان می رسد. بهتر است برای این کار پیش متخصص تغذیه حیوانات بروید تا به شما بگوید که وزن ایده آل برای حیوان تان چقدر است و چطور می توانید به آن وزن برسید. با یک رژیم غذایی مناسب و برنامه ریزی شده، سگ ها می توانند در طول هفته چربی های بدنشان را تا ۲۲ درصد کم کنند و گربه ها در طول سه ماه می توانند ۲۰ درصد چربی ناسالم شان را کاهش دهند.