مسافرت با حیوانات خانگی

مسافرت با حیوانات خانگی

اگر از یک یا چندین حیوان خانگی نگهداری می کنید حتماً با این شرایط مواجه شده اید که در موقع مسافرت نمی دانید با حیوان خانگی خود چه کنید. بردن حیوان خانگی به سفر امر بسیار دشواری است و مسئولیت های زیادی را به همراه دارد. راحت ترین گزینه درخواست از یکی از دوستان و آشنایان است که در مدتی که شما در منزل نیستید از حیوان خانگی شما نگهداری کنند. در برخی مواقع اما این گزینه نیز کارساز نیست، در این شرایط می توانید حیوان خانگی خود را به مراکز نگهداری مانند کنل، پانسیون و هتل حیوانات خانگی بسپارید. در ادامه به مواردی که می توانید هنگام سفر برای نگهداری حیوانات خانگی خود انجام دهیم اشاره کرده ایم، با ما همراه باشید.

مزایای نگهداری حیوانات خانگی در خارج از خانه:

  • حیوان خانگی شما به احتمال زیاد بیشتر اوقات در اطراف مردم و سایر حیوانات خواهد بود
  • زمان بازی و پیاده روی اختصاصی به خود را دارد
  • مناطق جدید برای کاوش و گشت گذار وجود دارد
  • حیوان خانگی شما دیگر در خانه احساس تنهایی نخواهد کرد

حیوانات خانگی خود را با خود به سفر ببرید

اگر با اتومبیل خود سفر می کنید یا اگر می خواهید مدت طولانی در یک مکان بمانید، به همراه بردن حیوان خانگی خود می تواند گزینه خوبی باشد. اگر تصمیم دارید که به کشور های خارجی سفر کنید مراقب شرایط مرزی برای ورود حیوانات خانگی به کشور جدید باشید. برخی کشورها مانند انگلیس مدت طولانی قرنطینه برای ورود حیوانات به کشور دارند. سایر کشورها سخت‌گیری کمتری دارند و فقط به نیاز به اثبات واکسیناسیون و گواهی سلامتی از دامپزشک دارند.

نکات مهم در مسافرت با حیوان خانگی

زمانی که تصمیم می گیرید که حیوان خانگی خود را به مسافرت ببرید باید در ابتدا توجه کنید که بردن حیوانات خانگی نظیر مار، حیوانات خانگی بزرگ و یا ماهی‌های آکواریومی به مسافرت امکان پذیر نیست؛ بنابراین می توانید آن ها را به مراکز نگهداری حیوانات یا یک دوستان خود بسپارید. چندین نکته که در زمان سفر با حیوان خانگی باید رعایت کنید عبارت است از:

نکات مهم

  • پیش از شروع سفر حیوان خانگی خود را پیش دامپزشک ببرید تا معاینات لازم را انجام دهد. پیشنهاد می شود برای حفظ بهداشت حیوان در طول سفر ناخن های او را کوتاه کنید.
  • در صورتی که حیوان خانگی شما با مشکل استرس و اضطراب دست‌وپنجه نرم می کند، از دامپزشک متخصص بخواهید تا برای او آرام بخش تجویز کند.
  • حیوانات خانگی نیز مانند انسان ها در طول حرکت در اثر تکان های وسیله نقلیه ممکن است دچار تهوع و استفراغ شوند به همین دلیل بهتر است در زمان حرکت به آن ها آب و غذا ندهید. اگر مسافت طولانی را در پیش دارید می توانید هر چند ساعت یکبار متوقف شده و به حیوان خانگی خود آب و غذا بدهید.
  • در طول سفر و در مکان های عمومی از قلاده برای حیوان خانگی خود استفاده کنید در غیر این صورت او را در باکس مخصوص حمل بگذارید.
  • حتماً باکس سگ را در صندلی جلو یا عقب بگذارید و از قرار دادن آن در صندوق عقب خودرو خودداری کنید.
  • با قرار دادن میکروچیپ در بدن حیوان خانگی خود می توانید در هر زمانی به سوابق پزشکی و درمانی حیوان خانگی خود دسترسی داشته باشید.
  • حیوانات خانگی در طول سفر ممکن است به دلیل تکان های ماشین و تغییرات مکانی دچار بی اشتهایی شوند، سعی کنید آن ها را آرام کرده و بدون ایجاد استرس آن ها را به غذا خوردن تشویق کنید.
  • تجربه سفر برای حیوانات خانگی نیز مهم است، اگر حیوان خانگی شما تا به حال سفر نکرده است و تجربه جابه­جایی را ندارد ممکن است در طول مسیر رفتارهای نامناسبی انجام دهد. به همین دلیل قبل از سفر او را به چندین سفر کوتاه مدت ببرید تا استرس را از او دور کنید و حیوان نیز به باکس حمل خود احساس راحتی کند.
  • اگر نمی توانید مستقیماً حیوان خانگی خود را با خود حمل کنید می توانید از طریق شرکت های حمل‌ونقل پت اقدام کنید.