انواع مو در حیوانات

انواع مو در حیوانات

موی حیوانات راهنمایی نهایی : انواع موی حیوانات موهای حیوانات به سه نوع اساسی زیر طبقه‌بندی می‌شوند. موهای نگهبان که پوشش بیرونی یک حیوان را تشکیل می‌دهد و محافظت می‌کندموهای خز یا پشم که پوشش داخلی حیوان را تشکیل می‌دهد و عایق‌بندی می‌کندموهای لمسی (صدف) که روی سر قرار دارند عملکردهای حسی را ارائه می‌دهند انواع موهای موجود در حیوانات شامل موهای دم و موهای یال (اسب، گورخر) است. مقاله ما را در مورد انواع موی حیوانات بخوانید.

موی حیوانات راهنمایی نهایی : ساختار موی حیوانات

مو یک عضو باریک از کوتیکول است که در پوست پستانداران وجود دارد. عمدتاً از کراتین است. موی حیوانات نیز از کوتیکول، مدولا و قشر مغز تشکیل‌شده است. اصول اولیه برای موی انسان و حیوان یکسان است. در برخی موارد تفاوت‌هایی وجود دارد. موی انواع حیوانات نیز باهم تفاوت دارد؛ و با توجه به ساختار ریشه، ساختار مدولا، رنگ‌دانه و الگویی که دارند از یکدیگر تشخیص داده می‌شوند.

بر اساس ظاهر میکروسکوپی موی حیوانات را می‌توان در سه گروه قرار داد:

  • خانواده آهو و بز کوهی
  • حیوانات خز تجاری
  • حیوانات اهلی

موی حیوانات راهنمایی نهایی : مقایسه موی انسان و حیوان

بااینکه ساختار کلی موی انسان و حیوان یکی است اما در کوتیکول، مدولا و قشر مغز تفاوت‌هایی وجود دارد. مثلاً در موی حیوانات کوتیکول تاجی شکل وجود دارد اما به‌ندرت در موی انسان این مدل کوتیکول یافت می‌شود. یک مدل از کوتیکول که مانند برگ است هرگز در موی انسان یافت نمی‌شود؛ و فقط مختص موی حیوانات هست.

انواع مدل مو در حیوانات مختلف

بااینکه اندازه و رنگ و مدل مو در حیوانات به‌صورت ذاتی هست اما می‌توان مدل‌هایی را برای آن‌ها ایجاد کرد مثلاً بافت موهای زیبا برای یال یا دم‌اسب، برخی از مدل‌ها نیز برای سگ یا گوسفند وجود دارد که می‌توانید به کار ببرید. برای حیوانات دیگر هم می‌توانید مدل‌های جذابی به کار ببرید که در ادامه برای شما توضیح می‌دهم.

رشد و مراقبت از موی حیوانات

چون برخی از حیوانات معمولاً خیلی پر مو هستند رعایت بهداشت و مراقبت از آن‌ها بسیار ضروری است. مخصوصاً اگر با حیوانی در تماس هستید که امکان انتقال بیماری یا حشرات از آن وجود دارد، بهتر است به نظافت آن اهمیت دهید. مثلاً برای سوارکاری از اسب استفاده می‌کنید، یا شاید حیوان خانگی مثل گربه یا سگ دارید. تمیز بودن این‌گونه حیوانات بسیار مهم است.

موارد استفاده موی حیوانات

از موی حیوانات برای لباس و کلاه و برخی موارد لوکس دیگر مانند جاکلیدی و فرش و… استفاده می‌شود. مثلاً پشم گوسفندان برای بافت لباس و جوراب استفاده می‌شود و بسیار زیبا و گرم هست. از همه موها نمی‌توان استفاده کرد چون به‌مراتب ضرر آن‌ها بیشتر از منفعت آن‌ها است. پس توجه داشته باشید و هر نوع مویی را استفاده نکنید. در ادامه به بررسی و معرفی انواع موهای مفید و مضر می‌پردازیم؛ و موارد استفاده و تجاری هر یک را بیان می‌کنیم.

بیماری‌های موی حیوانات

 حشرات ریزی که در لابه‌لای موی حیوانات قرار دارند می‌توانند هم برای حیوان مشکل ایجاد کند و هم می‌توانند بیماری را از حیوان به انسان منتقل کنند. مثلاً کک. برخی از بیماری‌ها ممکن است باعث ریزش موی حیوان شود و مشکلاتی را ایجاد کند داخل بدن انسان شده و یا اینکه به لباس بچسبد. ممکن است این بیماری نامحسوس باشد و موها اندر ریز باشند که شما متوجه نشوید.  حیوانات دوست‌داشتنی هستند اما بهترین کار این است که محل زندگی انسان و حیوان جدا باشد. تا مشکلی پیش نیاید.

کوتاهی موی حیوانات

موی حیوانات نیز مثل موی انسان‌ها رشد می‌کند و نیاز به کوتاهی و مراقبت دارد. در موهای نوعی سگ که بسیار بلند است مدل‌های مصری و حتی فارا را می‌توانید استفاده کنید. ولی به نظر من مدل مصری یا ساده خیلی بهتر است. کوتاه کردن موی گوسفند با وسایل مخصوصی هست که هم به‌صورت دستی و هم به‌صورت برقی وجود دارد. برخی از کوتاهی‌های مو صرفاً برای زیبایی است. ماشین‌های اصلاح مخصوصی برای سگ و گربه وجود دارد که می‌توانید با توجه به سلیقه خود از آن‌ها استفاده کنید.

رنگ موی حیوانات

حیواناتی که موی آن‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرد مانند پشم یا موهایی که برای قلم‌مو استفاده می‌شوند را می‌توان رنگ‌آمیزی کرد. مثلاً پشم می‌تواند در انواع رنگ‌ها باشد. بااین‌حال حیواناتی که موی آن‌ها را کوتاه نمی‌کنیم یا برای زیبایی کوتاه می‌کنیم را هم می‌توان رنگ کرد این رنگ کردن صرفاً برای زیبایی هست که مدل‌هایی از این رنگ موها را به شما نشان می‌دهیم.

مزایا و معایب موی حیوانات

موی حیوانات مانند هر چیز دیگری مزایا و معایب خاص خود را دارد. مثلاً موی حیوانات خانگی ممکن است ریزش داشته باشد و ما باید بتوانیم به طریقی این موها را جمع‌آوری کنیم تا برای ما مشکلی ایجاد نکنند. می‌توانید از پرز گیر و شامپو و برس مخصوص استفاده نمایید. موی برخی از حیوانات بسیار زیبا هست و همچنین استفاده از آن‌ها برای لباس ایرادی ندارد مثل موی گوسفند؛ اما حیواناتی هستند که موی آن‌ها برای بدن مضر هست و مشکلاتی را ایجاد می‌نماید. در نظر داشته باشید که با این‌گونه حیوانات خیلی در تماس نزدیک نباشید و آن‌ها را به داخل منزل نبرید. مثل موی گربه و سگ