بهترین زمان برای تربیت سگ هاسکی

بهترین زمان برای تربیت سگ هاسکی

اگر قصد به سرپرستی گرفتن یک سگ هاسکی را دارید باید اول‌از همه به فکر تربیت آن باشید و خودتان را برای تربیت آماده کنید. خرید سگ‌ هاسکی  با توجه به این نکته که هاسکی ها بسیار زیبا و دوست‌داشتنی هستند و دارای رفتار خاص و منحصربه‌فرد خود هستند نسبت به دیگر نژاد ها محبوبیت بیشتری پیدا کرده است. زندگی در کنار یک سگ هاسکی می ‌تواند بسیار جذاب‌تر و زیباتر باشد به شرطی که طریقه تربیت سگ هاسکی را بلد باشید. سگ‌های هاسکی مانند بسیاری از نژادها تربیت‌پذیر هستند به طوری که می ‌توانند بهترین دوست و مطیع شما باشند. لازم است بدانید که هاسکی‌ها از سیبری و هوای سرد و یخ آمده‌اند اما حیواناتی بسیار خون‌گرم هستند و می‌ توانند تجربه یک حیوان خانگی لذت‌بخش را برای شما رقم بزنند.

آیا تربیت سگ هاسکی سخت است؟

در جواب این سؤال باید گفت که تربیت سگ هاسکی ممکن است که کمی متفاوت باشد اما کار سخت و دشواری نیست بلکه می ‌تواند برای شما یک تجربه لذت‌بخش باشد. سگ‌های هاسکی به دلیل رفتارهای خاصی که دارند نیاز به تربیت دقیق‌تر و تخصصی‌تری دارند و بهتر است که از همان زمان تولگی اقدام به تربیت این سگ‌های دوست‌داشتنی کنید. البته توجه داشته باشید که تمامی این موارد ذکر شده بدین معنا نمی ‌باشد که شما نمی‌ توانید سگ‌های هاسکی را به‌سادگی و خوبی تربیت کنید بلکه تنها کافی است که با خصلت‌ها و ویژگی‌های این حیوانات دوست‌داشتنی آشنا شوید که بتوانید بهتر و تخصصی‌تر این کار را انجام دهید.

مراحل تربیت کردن سگ هاسکی

همان‌طور که اشاره کردیم برای تربیت کردن سگ هاسکی باید ویژگی‌ها و خصلت‌های آن را به‌خوبی بشناسید. در این قسمت مقاله قصد داریم مراحل تربیت این سگ‌های دوست‌داشتنی را برای شما عزیزان بیان کنیم پس برای یک تربیت دقیق و تخصصی تنها کافی است که مراحلی که ما در ادامه برای تربیت سگ‌های هاسکی بیان می ‌کنیم را به طور دقیق رعایت کنید.

نشان‌دادن قدرت!

اولین و مهم‌ترین نکته در زمان تربیت سگ هاسکی نشان‌دادن قدرت خود می ‌باشد. از آنجایی‌ که سگ‌های هاسکی سگ‌هایی سرسخت، مستقل و بااراده هستند باید بتوانید قدرت خود را به آن‌ها نشان دهید به‌طوری‌که فقط از یک نفر حرف‌شنوی داشته باشند و یک نفر را به‌عنوان رهبر خود انتخاب کنند. پس باید به او نشان بدهید که بسیار قدرتمند و مصمم هستید تا از شما حرف‌شنوی داشته باشند. به‌عنوان‌ مثال می ‌توان به‌ این موارد اشاره کرد که زمانی که می‌ خواهید غذا بخورید در ابتدا خود شما غذای خود را آغاز کنید و سپس به او غذا دهید، زمانی که می ‌خواهید وارد خانه شوید در ابتدا خودتان وارد خانه شوید و…

مقتدر باشید!

توجه داشته باشید که به‌عنوان یک رهبر برای سگ‌های هاسکی نباید خشونت و تهاجم را از سگتان قبول کنید. به همین دلیل اگر هرگونه رفتار پرخاشگرانه مانند: گاز گرفتن، دندان نشان‌دادن و … را از سگتان دیدید باید با رفتاری قاطع و مسلط به او بفهمانید که نباید این کارها را انجام دهد. اگر سگ هاسکی منفعل بودن شما را ببیند یعنی به او اجازه داده‌اید که در سایر مواقع این رفتارها را با سایر حیوانات و انسان‌ها انجام دهد. به‌عنوان یک رهبر نباید پرخاش و تهاجم را از هاسکی خود بپذیرید. اگر رفتار پرخاشگرانه مانند گازگرفتن، دندان نشان‌دادن یا هرگونه خشونت دیگری از او دیدید، به‌عنوان یک رهبر باید رفتاری قاطع و مسلط داشته باشید. منفعل بودن شما یعنی به هاسکی اجازه داده‌اید در موارد بعدی، با سایر حیوانات یا انسان‌ها رفتار خشن‌تری داشته باشد. شاید برخی از رفتارها از نظر خود سگ طبیعی باشد اما بتواند به انسان‌های دیگر آسیب برساند یا برای انسان‌ها خوشایند نباشد. پس باید با سگتان مانند یک رهبر رفتار کنید و به‌گونه‌ای به او آموزش دهید که این رفتارها را ترک کند.

دادن جایزه در ازای رفتار صحیح

برای تربیت خوب یک سگ هاسکی در ازای بودن یک رهبر جدی باید خوش‌رفتار باشید و برای رفتارهای صحیح و خوب سگتان یک لحن مهربان و یا تشویقی در نظر بگیرید. بهترین راه برای اینکه بتوانید سگتان را در ازای کار خوبی که انجام می ‌دهد سوق دهید دادن تشویقی می ‌باشد. برای دادن تشویقی باید دقیقاً بعد از اینکه هاسکی شما رفتار خوبی انجام می ‌دهد به او جایزه بدهید تا آن بداند تشویقی برای کدام رفتارش است (برای کدام رفتار خوبش تشویق شده است) توجه داشته باشید که اگر مدتی از آن بگذارد و به آن تشویقی دهید هاسکی گیج خواهد شد و نمی ‌داند که برای کدام رفتارش جایزه گرفته است.

همچنین شما عزیزان برای تنبیه سگ هاسکی می ‌توانید از سیستم پاداش استفاده کنید با استفاده از این روش می ‌توانید هاسکی را از تهاجم، پرخاش و… دور کنید و او را به سمت رفتارهایی که دوست دارید سوق دهید. برای این کار برای هدف خود که تربیت می ‌باشد هدف‌های کوچک انتخاب کنید و پس از اینکه به هرکدام از این هدف‌ها دست یافتید به هاسکی خود پاداش یا جایزه‌ای را بدهید که دوست دارد. رعایت این مرحله به شما کمک می ‌کند که بعدها در آینده بتوانید رفتارهای پیچیده‌تری را به هاسکی آموزش دهید.