نکات حفظ سلامتی پوست و موی حیوانات

نکات حفظ سلامتی پوست و موی حیوانات

حفظ سلامت پوست و موی حیوانمان به حفظ سلامت عمومی آنها کمک می کند. پوست و موی ناسالم منجر به خارش و ناراحتی و در نهایت حتی ممکن است منجر به تغییرات رفتاری حیوان گردد.  خصوصیات پوشش هر حیوان بسته به نژاد، فصل و سن فرق می کند اما به طور کل می بایست این خصوصیات را داشته باشد: موهای حیوان خانگی مان می بایست نرم و درخشان باشد، زمخت و شکننده، درهم و شکسته و کنفی نباشد. پوست هم می بایست نرم بوده چرب یا خشک، پوسته پوسته و یا دارای برآمدگی نباشد. 

نکته هایی برای بهتر شدن پوست و موی سگ و گربه

عوامل محیطی مؤثر بر پوست و مو 
مشکلات پوستی که سگ ها و گربه ها دچار می شوند در بسیاری موارد به مشکلات ما انسان ها شبیه است. به عنوان مثال، تغییرات فصلی و آب و هوایی همانطور که بر روی پوست ما تأثیر می گذارد بر روی حیواناتمان نیز تأثیرگذار است. سگ ها و گربه ها هم ممکن است همانند ما انسان ها دچار آلرژی های فصلی شوند. همچنین حیوانات خانگی ممکن است به انواع گیاهان، سبزه زار، گرده های گل، گرد و غبار داخل خانه و یا حتی به بقیۀ حیوانات خانگی حساسیت داشته باشند و واکنش هایی مثل خارش و سوزش پوستی نشان دهند که منجر به التهابات شدیدتر پوستی گردد.
یکی دیگر از مواردی که ممکن است حیوانمان به آن حساسیت نشان دهد شوینده ها هستند. ممکن است سگ یا گربه مان به نوع خاصی از شامپو یا صابونی که برای شستشو و استحمام او استفاده می کنیم حساسیت داشته باشد. حتی ممکن است الیاف موجود در جای خوابش برای او آلرژی زا گردد. موادی مثل پوشال و خاک اره می تواند منجر به خارش و حساسیت شود. 
 
چند نکته ای که برای بهتر کردن ظاهر پوست و موی حیوان خانگی مان بایستی مد نظر داشته باشیم:
 
1. به محیط پیرامون حیوان خانگی مان حساس باشیم. 
همان گونه که اشاره کردیم وضعیت پوستی سگ ها و گربه ها تحت تأثیر مواد موجود در خانه قرار می گیرد و ما می بایست با تغییر در محیط پیرامون آنها به رفع این مشکل بپردازیم. این می تواند شامل تغییر برند خاک گربه مان، تهیۀ جای خواب جدید برای سگمان و یا درخواست تغییر شامپو و صابون از آرایشگر مخصوص حیوانمان باشد.
2. به رژیم غذایی حیوان خانگی مان حساس باشیم. 
یک پوشش مویی مناسب با برخورداری از یک رژیم غذایی خوب به وجود می آید. پروتئین، اسیدهای آمینه، و چربی ها همگی در تشکیل فولیکول های مویی و براق شدن مو مؤثرند. به هنگام خرید، حتماً برچسب مواد تشکیل دهنده را مطالعه کنید تا ببینید که چربی های سالم نظیر امگا3 و امگا6 در غذا موجود است.
 
3. مکمل روی را در غذای حیوانتان بگنجانید.
وقتی بحث خارش و التهابات پوستی به میان می آید zinc یا "روی" نقش مهمی را ایفا می کند. مکمل Zinpro Zinc بیشتر از "روی" موجود در اکثر غذاهای صنعتی به حیوانات کمک می کند تا پوشش مویی نرم و پُری داشته باشند. Zinpro zinc بر روی برچسب های غذایی حیوانات با عنوان zinc methionine complex و یا zinc amino acid complex نوشته می شود. حتماً بر روی برچسب مواد تشکیل دهنده آن را جستجو کنید. 
 
4. با دامپزشک مشورت کنید. 
ضمن آنکه مراعات موارد ذکر شده از اهمیت بالایی برخوردار هستند، اما مشورت با دامپزشک حیوانتان نیز بسیار مهم است. دامپزشک در تشخیص این نکته که آیا این حساسیت نسبت به محیط پیرامون حیوان است یا از کمبود مواد مغذی شما را راهنمایی خواهد کرد.